Op ontdekkingsreis

23 mei 2011 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Datum: 23-05-2011 16:30LT, (15:30GMT)
Locatie: kattegat, onderweg naar Kopenhagen, Denemarken

Na lang wachten en veel geklaag van me lezers hier weer een nieuw verhaal.
de afgelopen 2 weken hebben ik de laatste reis in het middellandse zeegebied gemaakt ben nog in de volgende havens aan de wal geweest: Monte Carlo, Monaco waar het luxe onder elke steen kan vinden. Loop je door die stad is een Ferrari, Porsche één van de normaalste zaken. voor bootjes kijken zit je daar ook goed,  el lag zelfs een jacht waarvan alleen  al de scheepsnaam bestond uit 15 kilo puur goud. Na een lange dag in Monaco waar we tot middennacht lagen heb ik veel gezien en te voet het Formule 1 stratencircuit afgelopen. De race wordt 1 dezer dagen gehouden dus de tribunes waren al in opbouw. Naast Monaco heb ik nog geluncht in Santa Margharita, in Italië. Dit plaatsje is er echt één uit een film, heel romantische idyllisch en schoon. Tussen de hoge kliffen is het dorpje gebouwd en allerlei mooie fleurige kleuren, je proeft zo het goede Italiaanse leven. Het lunchen was dan ook een enorm genieten en de pasta.. die smaakte heerlijk! Omdat het een klein plaatsje is werd er  vanaf het water getenderd, dit leverde mooie plaatjes op vanaf de tenders zowel van het schip als de schitterende omgeving van Santa Margharita. Verder ben ik die week niet de wal opgeweest, dit komt omdat ik zelf druk bezig was in de Machinekamer. We zijn bezig met het overhalen van een hoofdmotor. De motor heeft 15.000 uren gedraaid en moet daarom ge inspecteert worden. ik heb tijdens het overhalen veel kunnen meehelpen en veel verantwoordelijkheid gekregen, zo hebben we onder andere alle cilinderkoppen eraf gehaald, alle hogedruk brandstofpompen en hogedrukpijpleiding verwijderd. En alle zuigers eruit gehaald. Je snapt wel dat het lekker druk is dan in een machinekamer en het kost ook wel een hele maand zo’n klus. Gelukkig zijn de mensen waarmee ik werk super! Zo werk ik samen met 2 Roemenen die altijd in zijn voor een grapje en brengt de Engelse werktuigkundige van MaK veel bij over de motoren. Daarnaast is het altijd gezellig met de Filipijnse machinisten die met hun ervaring bijna blindelings een motor uit elkaar kunnen halen. Oftewel om een lang verhaal kort te maken. Ik verveel me niet in de machinekamer. Soms heb ik niet eens door dat we alweer vertrokken zijn uit de haven. Na de 2e middellandse zee cruise gingen we naar het noorden. Naar Dover in Engeland om precies te zijn. Maar voordat we in Dover waren hebben we eerst een overnight gehad in Lissabon. Daar waar ik 2 weken er voor 2 mooie dagen heb beleefd met mijn ouders, mijn mooie vriendin Angela en haar ouders. Ik moet zeggen dat het dit keer maar tegenviel en dat ik hun enorm mistte. Ik had ook echt het gevoel alsof ze er weer stonden, maar helaas de kade bleef leeg… die avond heb ik met de andere Cadetten nog wel lekker gegeten op de wal. Na Lissabon was Vigo de port van call waar ik door de werkzaamheden ook echt niks van heb meegekregen. Dit geldt ook voor de haven erna Cherbourg.

Maar in Zeebrugge was ik een hele dag vrij!  In Zeebrugge kwamen ook mijn ouders, me zus Miranda en me schat van een vriendin Angela, gezellig op bezoek. Het was alsof het zo moest zijn maar het was die dag echt een top dag, een zonovergoten zaterdag waarin ik in zelf voor het eerst in me nieuwe auto heb mogen rijden naar het plaatjes Brugge. En ik citeer:” hij heeft gelijk zijn nieuwe auto uitgetest, dat hebben wij gemerkt ook keihard op de rem voor een parkeerplaats tis maar goed dat een auto gordels heeft  ” in Brugge was het zelfs kermis dus het was natuurlijk enorm druk, maar dat mocht de pret zeker niet drukken, het werd er alleen maar gezelliger op. En aangezien ik in plaats van 17.00 terug aan boord moest zijn vertrok het schip pas om middennacht. Alles zat dus mee die dag. hand in hand met Angela hebben we met ze alle Brugge ontdekt en we kwamen er achter dat deze stad toch groter was dan gedacht. Met veel oude kathedralen en middeleeuwse uitstraling vergat je dat je heel dicht bij Nederland was. In de namiddag met ze alle heerlijk gegeten, echt iedereen had z’n bordje leeg. Dus met een volle buik zijn we terug naar het schip gereden en hebben we genoten van een drankje aan boord. En ik denk dat de avond onvergetelijk is geworden voor me ouders, Miranda en Angela, omdat kun getrakteerd werden op een live optreden van de gitarist aanboord. Stiekum was deze jaloers op mij als cadet dat ik daar zat op de bank met 3 vrouwen en ging daarom nog beter spelen! Na 10en was het helaas weer afscheid nemen van iedereen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik aardig moe was na een dag rondleiden en rondlopen en ben dan ook met een hele grote glimlach in slaap gevallen.

Het bezoek heeft me genoeg doorzettingsvermogen om me resterende 5 weken met vlag en wimpel te volbrengen. Tel daarbij op dat we nu naar de Baltic varen en ik dus op plaatsen in Scandinavië kom waar ik nog niet geweest ben. Het word echt een ontdekkingsreis, tot aan Sint Petersburg in Rusland.
ook is mijn laatste week in de machinekamer aangebroken en dan die ik de Baltic vanaf de brug. Het beloofd een mooie reis te worden. Die voor mijn Hut genoot Martijn ook de laatste is. Nog 10 dagen en dan mag hij van boord en word het stil in hut M005.

Ik  durf zeker te weten dat de volgende blog niet zo lang op zich laat wachten

Ik ben namelijk op ontdekkingsreis!

1. Nora:
    23 mei 2011
    Nou goed te horen dat je naar je zin heb gehad in brugge ,het was inderdaad een zonovergote dag we hebben ons heel goed vermaakt die dag,en het het optreden van die gitarist als laatste van die was geweldig .Eigelijk was het jammer dat we weer weg moesten we hadden best nog willen blijven ,maar ja aan alle leuke dingen komt een eind
    Zo ook voor jouw nog maar 5 weekjes en dan moet jij het ook allemaal gaan missen

Tot over 5 weekjes dan maar weer
    groetjes van thuis
  2. Angela de Bruin:
    24 mei 2011
    hoi martin.
    ja het gaat nu opschieten he. nog een paar landen om te bezoeken. een paar weken op het schip. ik hoop dat je nog een foto kan maken bij het zwembad met het woord water. geniet er nog van. nog een hoop leerzame dagen. en onthoud goed de omgeving van de volgende landen zodat je ons nog veel te vertellen heb als je weer terug ben in rotjeknor
    groetjes van lia
  3. Angela de Bruin:
    30 mei 2011
    hoi martin
    het is nu aftellen he.
    voor martijn al heel snel.
    doe hem de groetjes en wens hem een goede vlucht naar huis. hoe was het in rusland en finland?
    groetjes van lia uit een warm land, het was vandaag haast 30 graden. maar helaas morgen alweer 15 graden minder.
  4. ger en elly boon:
    5 juni 2011
    Hoi Martin.
    We genieten echt van alle blogs. Leuk is ook dat je het nodige vertelt over je gevoelens na een stadsbezoek, je werk maar , en zeer belangrijk, de bezoeken van je famile + natuurlijk je hartsvriendin.
    De laatste loodjes wegen het zwaarst. Alhoewel, zwaar misschien dat je dit mooie werk+tourist achter je gaat laten, maar NIET ZWAAR omdat je dan weer lekker thuis komt.
    We merken in je blogs dat het echte sleutelwerk werkelijk "je ding" is zogezegd. Het enthousiasme spat ervan af. Doen + veel leren.
    Martin, tot blogs.
    ger en elly boon.
  5. Angela de Bruin:
    6 juni 2011
    hi martin
    ff een vraagje
    jeffrey is als het goed is, alweer opweg naar huis.
    ik probeerde een reactie te versturen maar dat lukte niet. toch heb ik dat wel een keer gedaan. als jij nog wat van hem hoort, kun je dan zeggen dat ik zijn verhalen heel leuk heb gevonden en hem een goede thuisreis wenst en hoop dat hij hier weer in het zonnetje kan zitten. ik denk dat hij nu ff geen ijs en sneeuw meer kan zien haha. hoe is het bij jou in noorwegen ?

groetjes van lia