Naar Europa

25 april 2011 - Cádiz, Spanje

Datum:25-april- 2011 1900LT (1800GMT)
locatie: @ port, Cadiz Spanje

We zijn weer in Europa!

De 22e was het zo ver, toen zat de 10 daagse Atlantische oversteek erop en  was het schip voor een overnight in Lissabon. Tijdens de oversteek is natuurlijk weer het nodige beleefd hieraan boord de Eurodam en zal jullie er een indruk van geven.

12 April was het de dag dat we vertrokken uit het droogdok in de Bahamas, de koers werd gezet naar Fort Lauderdale, Florida om de passagiers op te pikken. Deze gingen dus met een “nieuw” schip de Atlantische Oceaan trotseren. De eerste stop tijdens de oversteek was Bermuda, deze legendarische plaats op aarde staat bekend om zijn vele vreemde verdwijningen, magnetische velden en andere onverklaarbare zaken. Gelukkig zijn wij veilig aangemeerd en vertrokken uit Bermuda, dus mag met trots zeggen “I survived the Bermuda Triangle!” het plaatsje zelf King’s Wharf had niet veel bezienswaardigheden. Het was meer een kunstmatig opgebouwde stad met een oud fort dat helaas niet toegankelijk was. Desondanks heb ik me uitstekend vermaakt want we zijn op de waterscooter over het water gaan crossen! Dit geeft wel een kick en zeker als je nog eens de  Eurodam voorbij kan knallen. Na het vertrek in Bermuda is het weer tijdens de oversteek alleen maar minder geworden.

Dit had vooral te maken met het feit dat we tussen een warm en koude front voeren, ondanks dat de koers wat werd omgelegd hebben we toch temaken gehad met golven van zo’n 6 a 7 meter en een goede windkracht 6bf. Gelukkig heeft de Eurodam stabilisatoren die het slingeren en stampen verminderen zodat ik me totaal niet zeeziek heb gevoeld. Ook daalde de temperatuur tijdens de oversteek aanzienlijk van 30 graden in Fort Lauderdale tot onder de 20 rond de Azoren

De aankomst in de Azoren was op de 20e in Ponta Delgada. Kan ik me eigenlijk niet meer zo goed herinneren, dit omdat ik tijdens de oversteek druk bezig ben geweest in de machine kamer met de A/C compressor, deze was stukgelopen tijdens het droogdok en ik had samen met een contractor de eer om deze uitelkaar te halen en te onderzoeken wat de schade was, deze was helaas zo groot dat het een aardige klus is geworden, dat voor mij persoonlijk wel mooi was om aan te werken.

’s Avonds stond het schip in het teken van het Black&White Bal, als officier word je bij dit bal betrokken, zo ook de cadetten dus. Het is de bedoeling dat er die avond gedanst word met de passagiers en er zelf secret officiers aanwezig zijn, die na een dans een fles champagne mogen overhandigen. Uiteraard is het een klusje voor de cadets om secret officier tespelen, dus daar stond ik met me goede gedrag op de dansvloer met een envelop in me zak. Gelukkig zagen de dames me wel zitten en wat ik de gehele avond voorzien van een danspartner en mocht bij de 3e dans mijn soulmate de envelop overhandigen. Gedurende de avond had ik het blijkbaar zo goed gedaan, want ik werd maar liefst 3x uitgenodigd voor een dans met de zelfde dame! Die op haar beurt haar dochter aan een andere officier/cadet bracht. Al met al een zeer geslaagd bal. Hiermee was het alleen nog niet gedaan, want we hadden ook nog eens een engine workshop party, vanwege het feit dat de machine kamer een flinke crewwissel kreeg in Lissabon. Het werd een lange maar gezellige avond en nacht.

De 22e was het dan zover, we kwamen aan in Lissabon, Portugal. Ik heb zolang ik vaar altijd het geluk gehad dat ik een stop had in Lissabon. De aankomst is 1 van de mooiste, omdat je vanaf het water monument na monument ziet; een brug onderdoor vaar en Jezus je met open armen verwelkomt.

Wat het nog specialer maakte was het feit dat in Lissabon, mijn ouders, me vriendin en haar ouders er waren. Ik heb hun dan ook een naar mijn idee mooie rondleiding gegeven over het schip en daarna heerlijk gegeten één van de fantastische restaurants aan boord: The Pinnacle Grill.

Het werd een lange dag en tegen 2300 was het tijd om me ouders en me vriendin der ouders welterusten te wensen. Ik had de privilege o m samen met me vriendin een officiers hut te delen. De volgende ochtend hebben we een goed ontbijt gehad in het Lido en samen met me ouders en haar ouders Lissabon te voet ontdekt.  Ondanks de regen zijn het 2 super dagen geweest en was het ontzettend jammer ze achter te laten op de kade.

een dag later was het aankomst in Portimao, Portugal waar ik niet veel van heb meegekregen, maar vandaag waren we alweer in Cadiz, Spanje en daar heb ik de hele middag mogen rondlopen in een mooie authentieke stad, die een historie heeft op het gebied van zeevaart. Zojuist hebben we de haven verlaten en zetten we koers naar Malaga, Spanje. Hier komen we morgen ochtend rond 0700 aan. Je hoort het.. we hebben het maar weer druk op de Eurodam met al die havens in korte tijd.

Wat zeker is, is dat de tijd nog sneller zal gaan en Europa ontdekken een fantastische ervaring wordt.

1. Nora:
    26 april 2011
    Zit lekker met ons mooie kado op schoot in het zonnetje jouw blog te lezen en reactie te schrijven .We hebben een super geweldig weekend gehad ,met zeker niet te vergeten het onvergetelijke schip de eurodam te hebben mogen bezoeken ,waar wij ook nog eens een onvergetelijk diner hebben mogen genieten.Wij hebben nu een nog beter beeld van het leven op een cruiseschip op gedaan .Ook Lissabon is zeker de moeite waart om te bezoeken .en een rit met trammetje 28 is een onvergetekijke ervaring gebleken.Hopenlijk geniet je de rest van bje reis nog van alles waar je komt en wat je nog ga doen tot snel maar weer Groetjes van thuis
  2. opa:
    26 april 2011
    He Martin, Groetjes van opa en doe rustig aan.

3. Angela de Bruin:
    28 april 2011
    hehe ik kan ook ff mailen. druk verkeer op de computer hoor. wat hebben wij een ontzettende en supergeweldige dagen gehad. dat wij dit mochten meemaken zeg. wat een ervaring hoor, en zo een fijne rondleiding. we hebben echt alles gezien. een geweldig diner gehad. ik heb me echt een VIP gevoeld hoor. waar ik me nog steeds over kan verbazen, is het roer. we hebben het zo gezellig met elkaar gehad, dat het weer vreemd was om weer thuis aleen boodschappen te doen. het was zo stil. dit zullen we nooit meer vergeten. nog een goede stage gewenst en tot horens weer. groetjes van lia
  4. Angela de Bruin:
    28 april 2011
    hoi ik bedoelde het stuur waar ik me om verbaasde.
    dat heb je als je het niet nakijk wat je schrijft haha. ps hoe ver zou die man al met zijn puzzle van twee wereld bollen zijn. ik zei dat het moeilijk was, want alle stukjes lijken op elkaar. ik moest maar over een paar dagen kijken hoe ver zn vrouw en hij er al mee waren. maar jammer dat gaat niet. en de blauwe verf in de machinekamer, is dat mooi opgedroogd, of staat er een voetafdruk haha.
    groet van lia
  5. opa:
    Groetjes van opa.

Beddankt voor je kaart en nog een goede reis verder en doe voorzichtig aan.

6. opa:
    28 april 2011
    Nog bedankt voor je belletje en veel plezier.

7. Angela de Bruin:
    2 mei 2011
    Lieverd, Lissabon was zeker mooi en nog mooier was om jou eindelijk na 3 maanden weer te zien.
    Heb het erg naar me zin gehad en kan nu al niet meer wachten om je weer te zien in Zeebrugge.
    I Love You xxx