Het eerste Rondje in de Middellandse Zee

7 mei 2011 - Santa Margherita Ligure, Italië

Datum: 4-Mei-2011 22.00LT (20.00GMT)
locatie: @ sea, naar Barcelona

Na de oversteek en een mooie stop in Lissabon, was het op naar Barcelona voor het begin van de Riviera cruise, voor Barcelona hebben we de havens, Portimao in Portugal, Cadiz en Malaga in Spanje aangedaan.
in Portimao ben ik niet de wal op geweest en kan er dus ook niet veel over vertellen, over Cadiz en Malaga gelukkig wel! Deze 2 steden hebben dan ook een mooie indruk op me nagelaten. Allereerst Cadiz. Cadiz is een stad met een rijke geschiedenis als het gaat om scheepvaart, in de gouden eeuw was dit 1 van de belangrijkste havens van de Spanjaarden om al het goud en de specerijen vanuit hun koloniën in Spanje te krijgen . deze geschiedenis is dan ook goed zichtbaar in de stad, met zijn vele oude en statige gebouwen. Je krijg er een goed mediterraans gevoel bij. Ik kon al vroeg in de middag de wal op en ben dan ook lekker gaan wandelen. Daarna heb ik een sightseeing bus genomen om de stad in zijn geheel te zien en dat was wel de moeite waard.
de volgende dag was het alweer Malaga, en ook hier ben ik vroeg in de middag de wal op gegaan samen met Martijn en de 4e Officier hebben we de fiets gepakt en zijn zo Malaga gaan ontdekken. Het is mooi fietsen in Malaga, je kan op een lange boulevard fietsen met aan je ene hand de zee en aan de andere de stad. Op een gegeven moment zijn we een heuvel op gefietst om de stad van boven te bewonrderen. Ik ben blij dat we dat deden want we kwamen op een heel mooi stuk, een soort park op de heuvel met uitzicht op de kust en het stadsgedeelte eronder en zelfs het schip!
het was wel een aardige klim, maar zeker de moeite waard dus. Uiteindelijk zijn we in het centrum beland waar we een heerlijke cerveza op hebben en een ibirico ham genietend van de spaanse zon.
ik vond het dan ook jammer om aan het einde van de middag terug naar het schip te fietsen, maarja geen nood want Barcelona stond alweer op de agenda!

na een rustig zeedagje was het de 28e aankomst in Barcelona, Martijn was een beetje zenuwachtig die ochtend omdat ze ouders aanboord kwamen voor een weekje cruisen, gelukkig verliep hun vlucht en aankomst aanboord voorspoedig. Ik ging zoals de dagen ervoor lekker de wal op. Even voor de duidelijk ik werk wel aanboord hoor, maar vanwege mijn wacht in de machine kamer 0600 – 1200 kan in de middag lekker de wal op. In Barcelona heb ik samen met Marcel en de 4e Officier weer de fiets gepakt om zo Barcelona te bewonderen. Het is echt een grote stad, we zijn het drukke Ramblas op gefietst en daarna naar een kathedraal waar aangebouwd wordt en die waarschijnlijk nooit afkomt.. aangezien we nog 2x in Barcelona komen ben ik van plan ook het stadion van FC Barcelona te gaan bezoeken “Nou Camp”.

in Barcelona begon dan pas eigenlijk de middellandse zee cruise, ook begon ik die tijd in de machine kamer met het uit elkaar halen van de Diesel Elektrische hoofdmotor, een mooi project zeker omdat het de eerste keer is dat er een MaK VM43C motor wordt overhaald. Helaas heb ik hierdoor geen tijd gehad om in, La Goulette in Tunesië, Trapani in Italië, Chivetavecchia in Italië, Santa Margherita in Italië en Monte Carlo, Monaco de wal op te gaan. Gelukkig begint morgen weer een nieuwe cruise in Barcelona en kom ik nog een keer op deze plaatsen, met een beetje mazzel heb ik dan wel de gelegenheid om de steden te zien. Bij vertrek in Santa Margherita heeft de kapitein een speciale seeing cruise gehouden, er gingen dicht langs de kust varen om zo de mooie steile rotsen te zien en de romantische pittoreske  dorpjes aan het water en in de heuvels.

morgen is het weer aankomst in Barcelona en ik kan zeggen met het project in de machinekamer gaat het goed, de cilinder koppen zijn er allemaal af en ook de fuel pumps. Nu is het een kwestie van alles schoonmaken en wachten op de nieuwe onderdelen en een contractor van MaK zelf.

1. Nora:
    7 mei 2011
    Nou zo te lezen zie je genoeg van Europa ,dat je lekker in de middag de wal op kan is mooi meegenomen
    Wie weet als die motor klaar is ,kan je gaan genieten van de andere plaatsen waar je nu te druk voor was ,en nu misschien alsnog aan wal kan gaan

Gr. Van thuis