De Laatste Cruise

18 juni 2011 - Berlijn, Duitsland

Datum: 18 juni 2011 14:00 LT (12:00GMT)

locatie: WarneMünde, Duitsland

Op de 15e in Dover was het dan zover, me laatste cruise begon. Nog 1x een reisje door de baltische zee maken, via Kopenhagen, Denemarken naar Warnemünde, Duitsland en vandaar uit naar Talinn, Estland en 2 dagen Sint Petersburg, Rusland. Op de terugreis via Helsinki, Finland naar Stockholm, Zweden en dan 2 dagen op zee, om vervolgens de 27e weer aan te meren in Dover, Engeland. Waar ik het schip de bemanning en een hele mooie tijd vaarwel zeg.

Aan de ene kant kijk ik er onwijs naar uit om vanboord tegaan, het vliegtuig in te stappen en weer vertrouwd in Nederland te zijn, maar aan de andere kant is het ook wel weer jammer, omdat er op de MS Eurodam altijd wel wat te doen is  en/of te gebeuren staat.  Maar na  5 maanden cruisen is het toch echt tijd er een punt achter te zetten en me op te gaan maken voor de laatste loodjes op school, voor mijn Diploma, welke wel heel dichtbij is gekomen nu!.

Deze laatste cruise zal ik overdag werken op het gebied van Safety en Lifesaving, dat houdt in dat ik ervoor moet zorgen dat alles wat met veiligheid te maken heeft werk en ook goed werkt. Zo testen we regelmatig detectie systemen voor brand, rook en hitte. Maar ook brandbestrijdings hulpmiddelen zoals brandblussers en geavanceerde systemen als het Hi-fog systeem. Vorige week was het een behoorlijk drukke week voor de MS Eurodam, de week stond in het teken van de Lloyds inspecties, Lloyds in een onafhankelijke klasse bureau of keuringsdienst voor schepen en kijkt naar veiligheid. Tijdens de week werden alle certficaten aan boord grondig doorzocht en moesten vele systemen die te maken hadden met veiligheid getest worden. gelukkig ging het allemaal goed en met hard werken hebben we het er als schip prima gedaan. Er zijn geen grote mankementen gevonden.

Me laatste cruise is gelukkig wat rustiger en ik doe op de brug alle aankomsten. Dat betekend dat ik de 04:00 – 08:00 in de ochtend loop, vroeg beginnen dus! Maar ik kijk nu al uit naar de aankomst in Dover! Lijkt me een mooi moment om zelf de aankomst te doen, wetend dat ik er een paar uur laten de kade oploopt en het schip gedag zegt.

Ook probeer ik deze week aangezien het me laatste mogelijkheid, op excursie te gaan in Sint Petersburg, Rusland. Ik hoop dat me dit lukt en als het me lukt zal ik proberen jullie daar een indruk van te geven.

Me laatste cruise staat nu vooral in het teken van de afronding, zo zit in de de afrondingsfase van mijn onderzoek aanboord en leg ik de laatste handtekeningen vast voor mijn stageboek.

Met de dag komt het nu dus echt dichterbij en ik heb me voorgenomen om er gewoon lekker van tegenieten.!!!

Tot snel!

1. Nora:
    18 juni 2011
    Ja het einde is in zich ,nou wij vinden het ook een fijn idee hoor dat je dalijk weer even lekker thuis ben
    Want 5maanden is best lang
    Hopenlijk kan je nog genieten van je laatste rondje ,en dan met een tevreden gevoel naar huis.
    Tot snel groeten va thuis
  2. Huibert:
    20 juni 2011
    Hallo Martin,
    Jammer dat deze prachtige en lange zeereis er bijna opzit, maar het is duidelijk dat je ervan hebt genoten! Leuk ook te lezen over safety en lifesaving en je technische werk. Goede reis naar Dover en naar huis!
    Hartelijke groeten, Huibert
  3. Vincent van Driel:
    20 juni 2011
    hey,

ik zie dat je 2 keer bij de HAL bent gaan stage varen. vanaf 10 juli 2011 ga ik zelf stage varen op de noordam, alleen moet ik nog een C1/D visum aanvragen. Nu moet ik eerst een DS 160 formulier invullen, maar daar staan nogal lastige vragen in.
    Ik heb mijn stage begeleidster al om hulp gevraagd maar toch zou ik het graag van een persoon willen horen die het al eens heeft ingevuld.

je zit er waarschijnlijk niet op te wachten, maar ik wil het toch proberen en het toch vragen.

er moet een pasfoto geupload worden maar ik heb niet het juiste formaat. ik moet dus een speciale laten maken, maar ik kan geen adres vinden in de buurt van rotterdam. heb jij misschien een adres waar ik dit kan laten doen?
    verder bij travel information moet je aangeven waarom je naar de US gaat. Ik heb 3 dingen ingevuld, namelijk Transit directly trough the US (C), crewmember in transit to join vessel en crewmember (D). is dit goed gedaan? want dit zijn de dingen die met C en D te maken hebben, en dat leek mij het juiste voor een C1/D visa.
    nu heb ik voor de lengte van verblijf in de US 6 maanden ingevuld, en als start gewoon 10 juli 2011. hoe heb jij dit gedaan? en het adres dat betaald voor je reis, is dat seattle of het adres in rotterdam die de andere dingen vergoed? dit zijn eigenlijk mijn vragen over het formulier.

kun je mij misschien ook iets vertellen over wat ik kan verwachten van het gesprek bij het consulaat? is dit in het engels, is het moeilijk?

hopelijk wil je me helpen met deze kleine dingen.

met vriendelijke groet, en misschien wel eens tot ziens!

Vincent van Driel
  4. Angela de Bruin:
    22 juni 2011
    hoi martin
    de laatste loodjes.
    alvast een goede terugreis gewenst.
    zie je snel weer met ik hoop veel verhalen.
    ik zal jack weer laten afkikken, zodat jij weer in het hoekje kan zitten/liggen haha
    groetjes lia
  5. Delian:
    25 juni 2011
    He martin, succes met de laatste loodsjes! Ben zelf net weer in NL en hoop je snel weer te spreken. Groeten Delian