Martin in het Droogdok

8 april 2011 - Freeport, Bahama's

Datum: 8 april ’11 23.00LT (05.00CET)
locatie: Drydock, Freeport Bahamas

De vrijdag loopt hier op de Bahamas alweer aan zijn einde en dat betekend ook het droogdok voor de MV Eurodam. Om jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen tijdens mijn stage hier aanboord mag natuurlijk een verhaal over het droogdok niet ontbreken.
ik zal beginnen in Fort Lauderdale, hier waren we op de 2e van April al rond 5uur in de ochtend. De passagiers moesten zoals gewoonlijk in deze haven van boord. Het vreemde was alleen dat er geen passagiers meer aanboord kwamen. Vandaar ook dat we die zelfde middag al in een record tijd vertrokken waren naar het droogdok in de Bahamas. We voeren om circa 2 uur in de middag weg uit Fort Lauderdale en zo 4 uur later zouden we al arriveren in Freeport. Dit was expres zo gepland om de lifeboats met daglicht te laten zakken. Ook konden we omdat is vrij vlot verliep met daglicht het dok invaren. In de avond rond een uur of 7 was het leegpompen van het dok al begonnen. ( leegpompen is misschien het verkeerde woord, omdat het dok als het ware omhoog komt en zo het schip uit het water duwt).

Na weer een  verdiende nachtrust was het de volgende ochtend drukke boel in de machinekamer en control room, het schip zat vol Italianen, die van de werf kwamen waar het schip is gebouwd (Finciatieri) en ander volk uit het oostblok en natuurlijk lokale arbeiders. Ik zelf ben de gehele dag bezig geweest met onderhoud aan de koelinstallatie. Hiervan moest de shaft seal in de compressor vervangen worden, het bood mij een goede mogelijkheid om me in het systeem te verdiepen en aan het einde van de dag waren we dan ook zo goed als klaar en was de shaft seal vervangen.

De volgende dagen heb ik vooral “klusjes” gedaan, nou wat moet je, je daarbij voorstellen? Het openen/dichtmaken van mangaten om in bepaalde tanks te komen; het overpompen van tanks en assisteren waarnodig. Tijdens zo’n droogdok periode loop je ook aardig wat kilometers over zo’n schip “heen terug. Heen terug” het voordeel is wel dat je op allerlei plaatsen komt waar je niet gauw zal komen, je leert dus de machinekamer goed kennen tijdens een droogdok!

Je zult je vast afvragen water zoal voor werkzaamheden zijn tijdens een droogdok..
in ons geval zijn dat de stabilisatoren; de azipods; de boegschroeven en pijpleidingen van onder andere het uitlaatgassenketel systeem. Het is dus veel werk in korte tijd en voor de senior Engineers ook een heel karwei om het allemaal onder controle tehouden, gelukkig lukt het zo dat uitstekkend en lopen de vorderingen volgens schema.

Naast het vele werken is het gelukkig voor ons ook tijd voor ontspanning, zo was Marcel jarig op de 5e en dit hebben we ook gevierd aan de wal. De taxirit van ongeveer een half uur brengt je naar een plek dat me sterk doet lijken op port zélande… veel kleurige houten cottages met winkels, bars en in het midden een jacht haven en daarbuiten wat appartementen/ressorts. We gingen dan ook uiteten in een restaurant vlakbij de jachthaven. Het eten was er goed, alleen de bediening die was van een zeer laag niveau, gelukkig waren ze super vriendelijk en wilde ze alles van ons weten. Zo kwamen ze er achter dat het Marcel ze verjaardag was en special daar voor speelde ze aan Martijn een servetje toe waarop stond: “do you want us to make a B-day cake and sing happy birthday to Marcel, knick your head Yes or No” natuurlijk zaten Martijn en Ik vol overtuiging “ja” te knikken en dat terwijl Marcel geen idee had wat er achter zijn rug om geregeld werd. Na het eten werd er dan ook een mooi stukje taart door de 2 serveerster gebracht en dat maakte dit etentje wel 1 van de meest aparte maar ook één van de leukste.

Gisteren hadden we de mogelijkheid om in het droogdok te kijken en dat was ook zeer indrukwekkend. Ik weet nog wel de eerste dag dat ik het schip zag, toen vond ik hem echt enorm! Maar nu uit het water voel je helemaal klein! Ik kon letterlijk onder het schip doorlopen van stuurboord naar bakboord en van voor naar achter. We hebben de stabilisatoren die mij van mijn zeeziek afhouden van dicht bij gezien (zijn net kleine vliegtuigvleugels aan beide kanten van het schip) ook mooi waren de azipods, dit staaltje techniek is mooi om van dichtbij te bewonderen en kon het ook niet laten  om even de schroef aan te raken. Ook de ankers zijn helemaal uit en ik moet bekennen ik vind ze kleiner dan gedacht

Zondag laten we het dok vollopen en ik hoor zojuist dat wij dan de gehele avond in de machinekamer moeten zijn om dit mee te maken! Dus aangezien het zondag een lange dag zal worden zeg ik welterusten want het is zo waar al weer middennacht  in de Bahamas.

1. Nora:
    9 april 2011
    Nou het is zo te horen heel indrukwekkend allemaal ,wel tof dat je dat allemaal meemaak
    Zijn maar weinig mensen die het schip waar ze op varen ook ens van de onderkant mogen aanschouwen ,soort kielhalen maar dan op het droge haha
    Nou succes zondag met het vollopen van het dok ,als jullie al het werk goed hebben gedaan hoef je niet te vrezen voor natte voeten in de machinekamer

groetjes van thuis
  2. Angela de Bruin:
    12 april 2011
    hoi martin
    dit is weer heel wat anders dan met de klipper he.
    echt een gek idee hoor dat je onder zon giganties
    schip kan kijken. dit zit er ook al bijna op he en dan weer op naar andere landen. kan je het nog allemaal onthouden wat je gezien heb. haha
    groetjes van lia